NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدٍ
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ
سَلَمَةَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ إِسْحَقَ
قَالَ
حَدَّثَنِي
رَجُلٌ مِنْ
أَهْلِ الشَّامِ
يُقَالُ لَهُ
أَبُو
مَنْظُورٍ
عَنْ عَمِّهِ
قَالَ
حَدَّثَنِي
عَمِّي عَنْ
عَامِرٍ
الرَّامِ
أَخِي
الْخَضِرِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد قَالَ
النُّفَيْلِيُّ
هُوَ
الْخُضْرُ
وَلَكِنْ
كَذَا قَالَ
قَالَ إِنِّي
لَبِبِلَادِنَا
إِذْ
رُفِعَتْ
لَنَا
رَايَاتٌ وَأَلْوِيَةٌ
فَقُلْتُ مَا
هَذَا
قَالُوا
هَذَا
لِوَاءُ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَأَتَيْتُهُ
وَهُوَ
تَحْتَ شَجَرَةٍ
قَدْ بُسِطَ
لَهُ كِسَاءٌ
وَهُوَ جَالِسٌ
عَلَيْهِ
وَقَدْ
اجْتَمَعَ
إِلَيْهِ أَصْحَابُهُ
فَجَلَسْتُ
إِلَيْهِمْ
فَذَكَرَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الْأَسْقَامَ
فَقَالَ
إِنَّ
الْمُؤْمِنَ
إِذَا
أَصَابَهُ
السَّقَمُ
ثُمَّ
أَعْفَاهُ اللَّهُ
مِنْهُ كَانَ
كَفَّارَةً
لِمَا مَضَى
مِنْ
ذُنُوبِهِ
وَمَوْعِظَةً
لَهُ فِيمَا
يَسْتَقْبِلُ
وَإِنَّ
الْمُنَافِقَ
إِذَا مَرِضَ
ثُمَّ أُعْفِيَ
كَانَ
كَالْبَعِيرِ
عَقَلَهُ أَهْلُهُ
ثُمَّ
أَرْسَلُوهُ
فَلَمْ
يَدْرِ لِمَ
عَقَلُوهُ
وَلَمْ
يَدْرِ لِمَ
أَرْسَلُوهُ
فَقَالَ
رَجُلٌ
مِمَّنْ
حَوْلَهُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
وَمَا
الْأَسْقَامُ
وَاللَّهِ
مَا مَرِضْتُ
قَطُّ
فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قُمْ عَنَّا
فَلَسْتَ
مِنَّا
فَبَيْنَا
نَحْنُ
عِنْدَهُ إِذْ
أَقْبَلَ
رَجُلٌ
عَلَيْهِ
كِسَاءٌ وَفِي
يَدِهِ
شَيْءٌ قَدْ
الْتَفَّ
عَلَيْهِ فَقَالَ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
إِنِّي
لَمَّا رَأَيْتُكَ
أَقْبَلْتُ
إِلَيْكَ
فَمَرَرْتُ
بِغَيْضَةِ شَجَرٍ
فَسَمِعْتُ
فِيهَا
أَصْوَاتَ
فِرَاخِ
طَائِرٍ
فَأَخَذْتُهُنَّ
فَوَضَعْتُهُنَّ
فِي كِسَائِي
فَجَاءَتْ
أُمُّهُنَّ فَاسْتَدَارَتْ
عَلَى
رَأْسِي
فَكَشَفْتُ لَهَا
عَنْهُنَّ
فَوَقَعَتْ
عَلَيْهِنَّ مَعَهُنَّ
فَلَفَفْتُهُنَّ
بِكِسَائِي فَهُنَّ
أُولَاءِ
مَعِي قَالَ
ضَعْهُنَّ
عَنْكَ
فَوَضَعْتُهُنَّ
وَأَبَتْ
أُمُّهُنَّ
إِلَّا
لُزُومَهُنَّ
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لِأَصْحَابِهِ
أَتَعْجَبُونَ
لِرُحْمِ
أُمِّ
الْأَفْرَاخِ
فِرَاخَهَا
قَالُوا
نَعَمْ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
فَوَالَّذِي
بَعَثَنِي
بِالْحَقِّ
لَلَّهُ
أَرْحَمُ
بِعِبَادِهِ
مِنْ أُمِّ
الْأَفْرَاخِ
بِفِرَاخِهَا
ارْجِعْ
بِهِنَّ
حَتَّى
تَضَعَهُنَّ
مِنْ حَيْثُ
أَخَذْتَهُنَّ
وَأُمُّهُنَّ
مَعَهُنَّ
فَرَجَعَ
بِهِنَّ
Amir er-Rami'den
demiştir ki:
Ben memleketimizde idim.
Birdenbire bizim için bayrakların ve sancakların dikilmiş olduğunu gördüm (ve)
"Bu da nedir?" dedim. "Bu Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in sancağıdır" dediler. Bunun üzerine (Rasulullah'in) yanına vardım.
Bir ağacın altında kendisi için serilen bir elbisenin üzerinde oturuyordu.
Sahabileri etrafına toplanmışlardı. Ben de onlar (in arasın)a oturdum.
Rasulullah (s.a.v.) hastalıklardan bahsediyordu. Bu sırada...
"Bir mu'min’e
hastalık isabet eder, sonra Allah bu mü'mini o hastalıktan kurtarırsa o,
hastalık, bu mü'minin günahlarına keffaret, ileride (başına) gelecek işler
hakkında ona bir öğüt olur. (Fakat) bir münafık hastalanır da sonra iyileşecek
olursa, tıpkı sahiblerinin bağlayıp da sonra salıverdiği bir deve gibi olur.
Kendisini niçin bağladıklarını da bilmez, niçin saldıklarınıı da bilmez."
buyurdu. Bunun üzerine orada bulunanlardan bir adam:
"Ey Allah'ın
Rasulül (Bu sözünü ettiğin) hastalıklar da nedir? Vallahi ben (hayatta) hiç
hastalanmadım" dedi. Peygamber (s.a.v.) de:
“Sen yanımızdan kalk.
(git) Çünkü sen bizden değilsin" (Kamil bir mü'minin özelliği bela ve
musibetlere maruz kalmaktır.) dedi. Biz (Hz. Peygamber'in) yanında (böyle
sohbet etmekte) iken oraya (elinin) üzerinde elbise olan bir adam çıkageldi.
Elinde bir şey (daha) vardı (ve elbise o şeyin) üzerine sarılmıştı. O zat:
"Ey Allah'ın
Rasulü: Ben seni görünce (huzuruna gelmek üzere) sana (doğru) yöneldim.
(Gelirken) ağaçları sık olan bir yer'e uğradım. Orada (birtakım) kuş yavrusu
sesleri işittim. Onları alıp elbisemin içine koydum. Bunun üzerine anneleri
gelip başımın üstünde dolaş (maya başla)dı. Ben de onun için elbisemi
yavruların üzerinden kaldırdım. Bunun üzerine anneleri yavruların üzerine
kondu. Bende hepsini (birden) elbisemin içine sardım. îşte şu yanımdakiler
onlardır" dedi. (Hz. Peygamber de):
"Onları (yere)
bırak!" buyurdu. (Adam da) Onları (yere) bırakıverdi. Anneleri ise (yine)
onlardan ayrılmadı. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.)(orada bulunan)
sahabilerine (şu):
"Yavruların
annesinin yavrularına olan şefkatine hayret ediyor musunuz?" diye sordu.
(Onlar da):
“Evet ya
Rasulullah" cevabını verdiler. (Hz. Peygamber de):
“Beni hak (din) ile
gönderen Zat'a yemin olsun ki, Allah kullarına yavrularına karşı şefkatini
gördüğünüz şu yavruların annesinden daha merhametlidir. Onları geri götür ve
anneleri ile birliktelerken kendilerini yakaladığın yere koy." (o zat da)
onları geri götürdü.
AÇIKLAMA:
Rasul-i Zişan
Efendimiz, sahabilerinin başına gelen hastalık
ve musibetlerin hikmetinden şikayette
bulunmadan bunlara sabretmenin ahiretteki sevabından ve Allah'a ait
küçük büyük bütün günahlara keffaret olacağından bahsederken, orada
bulunanlardan biri söze karışarak kendisinin hiç hastalanmadığını ve hastalığın
ne olduğunu bilmediğini söylemiş, Hz. Peygamber de "Sen (bela ve
musibetlere tahammül eden ve bu sayede kemale eren kamil mü'minlerin yoluna ve
onların sohbetine tamamen yabancısın" buyurarak onu meclisten
uzaklaştırmak suretiyle ona kalbinin katılığım tevbe ve taata daha çok devam
ederek bu durumdan kurtulması gerektiğini unutmayacağı bir şekilde
hatırlatmıştır. Eğer Rasul-ü Zîşan Efendimiz o kimseye o mecliste kalması ve
musibetlerin müzminlere olan faydasıyla ilgili sohbeti dinlemesi için izin
verseydi, o kimse bu sohbetten bir şey anlamayacağı ve istifade edemeyeceği
gibi hem de konuşulanları yadırgayacak ve dolayısıyla zarar görecekti.
Netice olarak mevzumuzu
teşktil eden bu hadis-i şerifte, Allah'ın tnü'-min kullarına karşı çok
merhametli olduğu, onu bu dünyadaki günahlarından temizlemek ve cennetine
sokmak için, günahlarına keffaret olacak hastalık ve musibetlere maruz
bıraktığı ifade edilmektedir.
Kamil mü'minler, bunu
bildikleri için Allah'tan gelen tüm musibetleri rıza ile karşılarlar ve bu
sayede varsa günahları affedilir, yoksa cennetteki makamları yükselir. Gafil
mü'minler ise, bu hikmeti bilmedikleri için başlarına gelen musibetleri kullara
şikayet ederek bu sevaba ermekten mahrum kalırlar. Sahibi tarafından bir süre
bağlandıktan sonra bırakılıvereri devenin hali ne ise, hastalıklar ve
musibetler, karşısında kafirlerin hali de odur. Bu hususta duygusuzluk,
basiretsizlik, şuursuzluk yönünden deve ile kafir arasında bir fark yoktur.
İkiside başlarına gelen bu sıkıntıdan bir ibret dersi ve bir mana çıkaramazlar.
Sadece yiyecek ve içecek gibi dünya nazlarından mahrum kaldıklarına üzülürler.
Her ne kadar, senedinde
kimliği meçhul iki tane ravi bulunduğu için, bu hadis-i şerif zayıfsa da şu
hadis-i şerifler mana itibarıyla onu takviye ettiklerinden, zayıflıktan
kurtulup hasen dereceye yükselmiştir:
1. "Mü'min
rüzgarların bir yandan bir yana sallayıp bazan yere yatırıp bazan da
doğrulttuğu yeşil ekine benzer. Münafık da dimdik ayakta duran, kendisine
hiçbir arıza gelmeyen, fakat (vakti gelince) birdenbire kökünden koparılıp
sökülen pirinç fidanı gibidir."
Buharî, merza; tevhid; Müslim, münafikin; Darimî, rikak; Ahmed b.
Hanbel, 11,523; III, 454, V,I42; VI,386.
2. "Aziz ve Celil
olan Allah melaikelere emredip gidiniz, falanca kulumun üzerine bela ve
musibetleri dökünüz, der. Onlar da gidip o kulun üzerine bela ve musibetleri
dökerler. Bunun üzerine o kul Allah'a şükretmeye başlar. Melekler Allah'a
dönüp gördüklerini anlatırlar. "Haydin geri gidiniz. Ben o kulumun
yalvarıp yakarmasından hoşlanıyorum" buyurur"[Taberani]
3. "Mii'min olan
kişiye yorgunluktan, hastalıktan, meraktan, mahrum-luktan, gamdan, ezadan,
hatta kendisine batan bir dikenden mütevellid herhangi bir musibet
gelmeyedursun, ille cenab-ı hak bunlar sebebiyle onun günahlarını
yarlığar."[Buharî, merda; Müslim, birr; Tirmizi, cenaiz; Muvatta, ayn;
Ahmed b. Hanbel 1,441; 111,23; IV-23; VI,39, 42, 43, 160, 173, 175, 203, 215,
255, 257, 278, 279.]
4. "İnsanlar
içinde belası en çetin olanlar peygamberlerdir. Onlardan sonra da efdalden
efdale teveccüh eder. Kişi dininin derecesine göre belala-nır. Artık dininde
selabet (ve kuvvet) varsa belası çetinledir. Dininde yufkalık (za'f) varsa o
da dini mikdarınca ibtila görür. Bu suretle kula ait bela yeryüzünde üzerinde
hiçbir günah kalmayarak yürüyeceği bir zamana kadar devam eder,
gider."[Tirmizi, zühd; İbn Mace, fiten; Darimî, rikak; Ahmed b. Hanbel
1,172, 174, 180, 185.]
5. Kendisini sar'a
tutan bir kız Rasulullah (s.a.v.)'e gelerek:
"Ey Allah'ın
Rasulü: Benim için dua et de kurtulayım." dedi. Rasul-ü Ekrem de:
"Eğer dilersen dua
edeyim de bu hastalıktan kurtul. Fakat dilersen sabret de hesaba çekilmeden
cennete gir." buyurdu. Kadın da "Dünyada bu hastalığa sabreder
ahirette hesaba çekilmeden cennete girerim." dedi.
6. "Kul cennete
Allah'ın kendisi için hazırladığı makama erişecek bir amel işleyemezse, Allah
onun bedenine, veya malına veya çoluk çocuğuna bir musibet verir. Kulda ona
sabretmek suretiyle cennetteki makamına eriştirir.[Ahmed b. Hanbel V.272.]
Netice olarak hastalık ve musibetler, mü'minler için bir nimet, münafıklar
için büyük sıkıntıdır. Çünkü günahkar mü'minlerin günahlarına keffaret olur,
salih mü'minlerin de cennetteki makamını yükseltir. Nitekim Cenab-Hak Kur'an-ı
Kerîminde "Sîzi çarpan her musibet, kendi ellerinizin (ihtiyarınızın)
işleyip kazandığı (günahlar) yüzündendir. Bununla beraber (Allah) birçoğunu da
affeder." (de musibete uğratmaz) [Şura 30] buyurarak bu gerçeğe işaret
etmiştir.
İbn Ata der ki:
"Kim başına gelen fitnelerin, musibetlerin kendi kusurundan neş'et
ettiğini, bununla beraber mevlasının bunlardan birçoğunu af-vetmiş bulunduğunu
bilmezse onun, Rabbının kendisine olan ihsanı hakkındaki nazar ve teemmülü
cidden kıttır." (Muhammed bin Hamid) de şöyle demiştir: "Kul her
zaman günahtan hali kalmaz. Onun taatı içindeki akisleri ise masiyet yolundaki
günahlardan daha çoktur. Zira masiyet günahı bir cihettendir. Taat günahı
birçok cihetlerdendir. Allah kulunu türlü türlü musibetlerle günahlardan
temizler, ta ki kıyamet gününde onun yükünü hafifletmiş olsun. Yoksa onun
afvi, rahmeti olmasaydı kul daha ilk adımda helaka uğrardı.[Çantay H.B.Kur'an-ı
Hakim ve Meal-i Kerim , 11,840, 872.]